Beboer info 2 – 2019

Nyt fra Bestyrelsen

Vi har information omkring følgende emner:

  1. Facaderenovering (mod gaden)
  2. Kælderen
  3. Skrald mm. i opgangen
  4. Generalforsamling
  5. Projekt energioptimering
  6. Storskrald

1) Facaderenovering (mod gaden)

Vi er så småt gået i gang med projekt ”renovering af facaden mod gaden”. Det drejer sig om facaden fra gadeplan og op til og med gesimsbåndet. Det skal have samme tur som facaden mod gården fik, dog bliver det malet til sidst, i stedet for pudset i en farve. Vi skal opfordre alle til IKKE at stille cykler op af facaden imens vores murer er i gang.

2) Kælderen

Vi har bevæget os videre ind i kælderen under købmanden. Murværket har fået samme tur som i resten af kælderen. Kælderen under købmanden bød også på et ”hemmeligt” rum, desværre var det ikke fyldt med guld eller lign, men derimod MASSER af byggeaffald fra gammel tid… Rummet er nu tømt og står flot, som resten af kælderen. Vi mangler stadig en sidste del af kælderen, men for nu er det projekt sat på pause.

3) Skrald mm. i opgangen

En venlig opfordring til alle om IKKE at opbevare skrald, tomme flasker osv. i opgangen. Selvfølgelig kan man stille sin skraldepose ud foran sin hoveddør, indtil man skal på gaden næste gang, men det accepteres ikke at skrald, tomme flasker osv. står i opgangen i flere dage! Det er også til stor gene for vores rengøring/trappevask-firma.

4) Generalforsamling

Vi har generalforsamling 1. april, dagsorden, regnskab og indkaldelse lander snart i jeres postkasser. Normalt er der ikke mange deltagere i dette møde, men vi opfordre endnu en gang alle andelshavere til at dukke op. Vi vil fortælle mere om facaderenoveringen, projekt energioptimering, evt. fremtidig huslejestigning og hvad der ellers rør sig i foreningen. Vel mødt.

5) Projekt energioptimering

Den 28/3 går vi i gang med vores projekt ”energioptimering” i kælderen. Det omhandler VVS arbejde, opdatering af vores fjernvarme anlæg osv. Der kommer tider hvor der bliver lukket for vandet og toiletterne, men det vil I blive informeret om når tiden nærmer sig.

6) Storskrald

Hvis I har brug for at komme af med storskrald, så arrangere vi gerne en arbejdsdag og container dertil. Giv os besked til generalforsamlingen eller på anden vis, hvis dette er et ønske.

Mange hilsner

Bestyrelsen ved
Rasmus, Anders og Claus

Nørrebro den 12/3 – 2019

 

Facaderenovering påbegyndes

Som det fremgår i vores 10 årige plan for vedligeholdelse af ejendommen, er vi i 2019 nået til facaderenovering af vores facade imod gaden.

Vores murer vil i uge 9 påbegynde det indledende arbejde, for at se hvad der gemmer sig inde bag ved.  Når der kradses i overfladen på en +100 år gammel bygning kan der altid dukke lidt overraskelser op.

Arbejdet må forvente at kunne give lidt støjgener. Det beklager vi selvfølgelig, men det er nødvendigt for at ejendommen kan komme til at stå skarpt.

Projektet udføres af et velkendt ansigt, nemlig Dirch der også stod for facaderenovering i gården 2018, murerarbejde på taget 2017, samt en del projekter i kælderen henover vinteren 2019. Altsammen arbejde vi i foreningen er meget tilfredse med. Tag rigtig godt imod Dirch og personale.

Husorden, Støj & Musik

Kære Andelshaver

Vi skal venligst minde om, at vores husorden bør og skal overholdes. Det sker desværre, at høj musik og festlige aktiviteter ikke varsles.

Vores ejendom er en ældre bygning, og det må forventes, at vi kan høre hinanden engang imellem. MEN høj musik til langt ud på natten bør altid ske under hensyn til, og i dialog med dine naboer.

Det er godt naboskab på forhånd at underrette eventuelt berørte naboer om usædvanlig aktivitet, som f.eks. større selskabelig sammenkomst, selvom dette naturligvis ikke fritager for rimelig hensyntagen og overholdelse af husorden.

Du kan f.eks. i god tid placere en seddel i opgangen med information om en festlig begivenhed. På sedlen kan du tilføje et telefonnummer, så dine naboer har en chance for at kommunikere med dig på dagen. Det er i den sammenhæng vigtigt at huske på, at lyd kan virke voldsommere i etagen under dig.

Alternativt, så bank på døren hos din nabo og tag en snak – det er god stil!

Herunder følger afsnittet om støj & musik fra vores husorden.

Hele vores andelsforenings husorden kan findes HER , eller under menupunktet Informationer.


Støj:
Vis hensyn til andre beboere.

Undgå unødig støj i lejligheden såvel som på ejendommens fællesarealer. Benyt venligst dagtimerne og kun på hverdage, når De skal foretage arbejde, der kan være til gene for andre andelshavere.

Brug af boremaskiner og andet støjende værktøj bør ikke finde sted efter kl. 20:00.

Vask, centrifugering og tørring i maskiner efter kl. 23.00 på alle ugens dage er ikke tilladt.

Musik:
Afspilning af musik skal finde sted, så det ikke er til gene for de øvrige beboere.

Vis hensyn, og vær opmærksom på, at nogle er mere følsomme over for musikspil end andre. Bortset fra enkeltstående undtagelser – se nedenstående afsnit – bør der udvises hensyn når der spilles musik efter kl. 23, både i weekender og på hverdage.

Såfremt man ved særlige lejligheder ønsker at feste og spille musik efter klokken 23:00, bør man forvarsle opgangens og de tilstødende opganges beboere ved eksempelvis et opslag.


 

Husk at lukke hoveddøren

Vi skal venligst bede alle være opmærksomme på at hoveddøren til opgangene lukkes. På grund af skiftende temperaturer arbejder materialer i dør og gulv, således at døren risikerer at gå på gulvet og forblive åben i vinterhalvåret.

Gulv og fliser i opgange forventes renoveret i 2019, så vi fremover undgår dette problem. Vi skal indtil da bede alle om at være ekstra opmærksomme på at døren lukkes. Det er til stor gene for særligt stueetagen at kold luft står ind, og vi ønsker desuden ikke uvedkommende får adgang til vores arealer.

Venlig hilsen
Bestyrelsen

Beboer info 1 – 2019

Vigtig information fra bestyrelsen.
Vi har i bestyrelsen haft et stort ønske om at øge værdierne i de enkelte andelene fra næste generalforsamling, der forventes afholdt i marts 2019. Dette er muligt da vurderingen af ejendommen, de senere år steget mere end den gæld, der er optaget til de større projekter vi har gennemført. En række faktorer betyder, at vi bliver nødt til at udskyde denne proces et års tid – så hvorfor nu det?

Valuar
I juli måned 2018 blev vores valuar, Home Erhverv København solgt. Det betyder at vores faste kontakt og valuar Per Møller ikke længere er ansat i virksomheden. Vi har været i kontakt med de nye ejere, der med stor sandsynlighed, ikke ønsker at fortsætte med valuarforretningen.

Vi har været i dialog med Per Møller, der nu er blevet selvstændig ejendomsmægler. Han ønsker ikke selv at fortsætte som valuar, men har været så venlig at henvise til en tidligere kollega, John Lindgreen, der også er uddannet valuar. John Lindgreen er anerkendt i branchen, og har i flere år vurderet andre foreninger, som vores egen administration Jantzen & Lund Advokater også administrerer.

Vi har været i kontakt med John Lindgreen der gerne vil hjælpe os, når vi i slutningen af 2019 skal bruge en ny valuarvurdering. Det er samtidig tidspunktet for hvornår vi gerne skulle være i mål med vores renovering af ejendommen.

Nye regler for valuarvurderinger af ejendomme
Oktober 2018 er der kommet nye og betydelig skrappere regler for valuarvurdering af ejendomme, dette har vi drøftet med John Lindgreen. Det er disse nye regler, der får bestyrelsen til at bremse op. Vi ved ganske enkelt ikke præcis, hvilken betydning de nye regler får for os og værdiansættelsen af vores ejendom.

John Lindgreen har givet os det råd, at vi skal fortsætte med vores planlagte renovering. Når han i 4. kvartal 2019 skal udfærdige en ny valuarvurdering af ejendommen, vil alle være blevet en del klogere på de nye regler, og flere faktorer i vores lokalområde spiller positivt for værdiansættelsen af vores ejendom, heriblandt kan nævnes:

  • Vores andelsforenings planlagte renovering er tilendebragt.
  • Metroen på Nuuks Plads er åbnet.
  • De grønne arealer omkring bygningen er frigivet.

Bestyrelsen ønsker at udvise rettidig omhu og udskyde beslutninger, der påvirker andelskronen, indtil vi kender virkeligheden med de nye regler for vurdering af ejendommen. Det er ikke i nogens interesse at træffe beslutninger på et uoplyst grundlag.

Vi håber, at kunne komme med nyt på generalforsamling i april 2019. Indkaldelse følger.

Mange hilsner

Bestyrelsen ved
Anders, Claus & Rasmus

Nørrebro, 15. januar 2019

Håndtering af pap affald!

Som flere har bemærket, så har vores skralderum ofte kapacitetsproblemer når det kommer til pap affald.

Dette skyldes i langt det fleste tilfælde, at brugerne ikke er gode nok til at slå pappet sammen når det smides ud.

Vi ønsker i bestyrelsen at give en venlig reminder, om at tage hensyn når der placeres pap i containeren.

Vi deler skralderum med to andelsforeninger og en lejeforening, men vi ser desværre ofte, at pap der stammer fra pakkeforsendelser til adresser i vores forening,  er placeret i containeren uden at være slået sammen.

Københavns Kommune tømmer ikke containeren med pap, når den er overfyldt. Dette medfører at der unødvendigt bruges penge på at få eksterne til at bortskaffe pappet, hvilket må sige at væres spild af penge.

Venlig hilsen
Bestyrelsen

Boldburet på det rekreative område åbner!

Kilde M.dk

Det sidste års tid har Metroselskabet arbejdet på at forvandle det tidligere skurbysareal, som ligger ved Hans Egedes Gade, til et rekreativt område med træer, bænke og boldbur.

Nu er området ved boldburet færdigt, og Metroselskabet fjerner derfor hegnet og åbner op for adgangen til det.

Beboer info 2 – 2018

Så er det igen blevet tid til nyt fra bestyrelsen. 

Vi har nyt at berette omkring følgende emner: 

Rådgivning

Facaderenovering (gården)

Kælderen

2019 


Rådgivning:
Vi har i længere tid brugt firmaet Ølgaard som rådgiver på diverse store projekter i ejendommen. Vi er meget glade for samarbejdet og mener at pengene er virkelig godt givet ud. Vi forsætter med at bruge Ølgaard i 2019, og i øjeblikket er de i gang med at hjælpe os med ”energi optimering” af især vores fyr-rum. På den kommende generalforsamling vil vi fortælle mere om dette. 

Facaderenovering (gården):
Sommerens store projekt, fuld renovering af facade/underfacade/skorstene/gesimsbånd/ ind mod gården er færdig og betalt. Vi er enorm glade for resultatet!  

Under renoveringen har også TDC og elektriker været i gang. Gamle el- og telefonkabler er blevet fjernet, i alt blev ca 250 kg gamle kabler kørt på genbrugspladsen! Nyt el er blevet trukket og telefonkabler er blevet lagt ind i bygningen. 

I forbindelse med projekteringen af facadeprojektet blev det konstateret at grillens aftrækskanal / skorsten ikke havde det godt. Ingeniørerne opdagede at der var tegn på gennemtæring hvilket kan medføre brandfare. Det var bestyrelsens vurdering at Hong Kong Grill ikke havde den fornødne kompetence til at forestå en sådan udskiftning. Derfor har vi gjort det i samarbejde med ingeniørerne og har lagt penge ud for dette arbejde.  

Kælderen:
Samme firma som skiftede grillens aftrækskanal har også givet kælderens udsugning et eftersyn. Nye afbrydere, motorer og fugtmålere er blevet installeret.  

Kælderens vægge er efterhånden så tørre, dels på grund af ventilationen dernede men især også på grund af vores omfangsdræn, at vi nu har sat vores murer, Dirch, til at pudse alle væggene op og generelt give kælderen en kærlig hånd.  

Hvis I har brug for et sted at fixe en cykel, save et bræt, male et billede eller på anden måde brug for arbejdsplads, så brug endelig kælderen (forudsat at man naturligvis rydder op efter sig selv :-)). Dog skal vi opfordre til at kælderen IKKE bliver brugt til storskrald mm.. 

 2019
Vi vender stærkt tilbage i 2019, hvor især facaderenovering ud mod gaden og energi optimering af bygningen vil komme til at fylde en del. Vi ser frem til at kunne krydse endnu flere projekter af på vores 10-års plan.

Rigtig glædelig jul & godt nytår! 

Mange hilsner
Bestyrelsen ved
Rasmus, Anders og Claus

Nørrebro den 18. december 2018 

Storskrald

Der er igen begyndt at dukke storskrald op i gården.

Selvom vi selvfølgelig er helt overbevist om at ingen i vores forening bare smider ting fra sig på den måde, så ønsker vi at gentage følgende:

Det er ikke tilladt at stille storskrald i gården. Det er ene og alene dit eget ansvar at sørge for bortskaffelse. Ligeledes ønsker vi ikke kælderen fyldt med storskrald, da det er en stor udgift at få det fjernet.

Det er selvfølgelig tilladt i kortere tid at placere ting i kælderen, såfremt det markeres med navn og hvornår det forventes fjernet.

Venlig hilsen
Bestyrelsen