Salg

Inden salg af andelsbolig er der visse forhold som skal være på plads.

Bestyrelsen informeres:
Bestyrelsen orienteres på kontaktmail.

Vurdering af andelen:
Alle foreningens lejligheder skal vurderes af en uvildig vurderingsmand, således at fejl og mangler, lige så vel som forbedringer, bliver afspejlet i udbudsprisen ved salg. I samme forbindelse skal der laves et basis el- og VVS-eftersyn af lejligheden.

For at sikre en ensartet vurderingspraksis skal både vurderinger og eftersyn foretages af CERA, der samler alt i ét besøg og udarbejder en rapport efterfølgende.

Sælger laver selv en bestilling af vurdering via CERAs hjemmeside og aftaler direkte med CERA, hvornår lejligheden skal vurderes. Bestyrelsen skal underrettes og et medlem skal deltage ved vurdering. Dette for at svare på evt. spørgsmål omkring foreningen.

Inden vurdering:

Dokumentation:
Inden du booker en gennemgang af din lejlighed hos CERA, kan det være en god idé selv at lave et overblik over de forbedringer, der er lavet i din lejlighed samt at finde al relevant dokumentation frem. Foreligger der ikke dokumentation for forbedringer (i form af kvitteringer eller faktura) ved besøget, vil prisen for forbedringer og evt. løsøre blive skønnet. 

Tilladelser:
Det kræver byggetilladelse fra kommunens tekniske forvaltning, f.eks. hvis der er fjernet bærende vægge i lejligheden. Godkendelse fra kommunens tekniske forvaltning skal foreligge.

Det er op til sælger at have undersøgt præcis, hvilke ændringer eller byggeprojekter som skal være godkendt af kommunens tekniske forvaltning.

Godkendelser skal fremvises ved vurderingen. Disse dokumenter skal også kunne fremvises, selv om det ikke er sælger, der har udført forbedringen.

Vurderingsmand overtager originale papirer og videresender dem til administrator med vurderingen. Tag evt. kopi til eget brug.

Det anbefales, at andelen fremstår ren og vedligeholdt ved fremvisningen, da dette ellers kan medføre fradrag i salgsprisen. Vurderingen er gældende i 6 måneder fra udførelsesdato.

Sælger afholder alle udgifter i forbindelse med indhentning af vurdering samt basis el- og VVS-eftersyn. Få et overblik over priserne hos CERA her.

Øvrige:
Sælger må overdrage sin andel iht. andelsboligforeningen vedtægter.

Sælger skal sørge for at aflevere kopi af seneste årsregnskab, budget, referat fra generalforsamling, vedtægter, nøgletalsskema (indhentes hos administrator), vurdering samt el- og VVS-eftersyn til køber.

Foreningens administrator underrettes, når vurderingen er godkendt og køber fundet. Herefter vil der blive udfærdiget en salgsaftale.

Sælger skal arrangere møde med køber og min. ét medlem af bestyrelsen ved underskrivning af salgsaftalen.

Køber skal inden min. 14 dage før overtagelsen deponere overdragelsessummen hos administrator. Efter overdragelse vil der blive tilbageholdt 5 % af summen i tilfælde af eventuelle fejl og mangler.

Beløbet overføres til sælger efter typisk 3 uger.